Let it flow - 5 tips om meer flow te creëren in je leven
319
post-template-default,single,single-post,postid-319,single-format-standard,bridge-core-2.5.2,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-23.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-2411
letitflow

Let it flow – 5 tips om meer flow te creëren in je leven

Let it flow – 5 tips om meer flow te creëren in je leven

Wat is het toch lekker als alles stroomt. In beweging is. Soepel gaat. En voelt! Helaas is dit niet altijd het geval. We lopen regelmatig vast in het leven. Er kunnen dan fysieke, mentale, psychische, emotionele of spirituele blokkades ontstaan. En die los je niet zomaar op. Daar is geen quick fix voor. En dat frustreert ons. Want we willen alles snel. Liefst nu meteen. En er vooral niet teveel moeite voor doen. Vandaar dat we ons meestal focussen op het bestrijden van onze klachten (lees; de symptomen van een achterliggende oorzaak) en niet op het aanpakken van de oorzaak.

Helaas is alleen het symptoom bestrijden eigenlijk nog frustrerender. Want daarmee los je je probleem misschien tijdelijk op. Maar je klacht zal keer op keer terugkomen. En dat wil je toch ook niet?!  Daarom is naar de oorzaak van je klacht of probleem kijken – en daarmee voorkomen dat je iedere keer weer vastloopt – de oplossing waar je het meeste aan hebt. En waar je jezelf op de lange termijn zo’n groot plezier mee doet!

Een holistische massage of ademcoaching kan je hier heel goed bij helpen. Maar er zijn nog veel meer manieren. Als je deze 5 tips om meer flow te creëren in je leven vaak genoeg in acht neemt, zul je merken dat je veel beter in je vel gaat zitten. En dat kan indirect ook een positieve invloed hebben op de oorzaak van je klacht. Have fun! Want heel vervelend is dit lijstje toch niet?

1. Bewegen

Meer bewegen brengt je uiteraard fysieke voordelen, maar ook op mentaal, psychisch, emotioneel en spiritueel vlak komt er van alles in beweging, waardoor jouw levensenergie weer kan stromen. Wandelen, fietsen, hardlopen, dansen, zwemmen, yoga, boksen, bootcampen: genoeg om uit te kiezen. Doe vooral wat je leuk vindt en langere tijd volhoudt. Of zorg juist voor afwisseling, zodat het niet snel gaat vervelen. 

bewegen

2. De natuur in 

In de natuur is alles altijd in beweging. Denk aan eb en vloed. Volle maan en nieuwe maan. De seizoenen. Alles verandert en alles gaat voorbij. Ook in ons is er van alles in beweging zonder dat wij ons daar bewust van zijn. Maar helaas stagneert er ook regelmatig iets. Onder andere doordat wij niet meer leven in het ritme van de natuur, maar onze eigen (veel te volle) agenda bepalen. Door eens wat vaker de natuur in te trekken, kun je jouw connectie met (het ritme van) de natuur herstellen. En het levert je nog een hoop voordelen op ook! Zie hiervoor ook mijn blog over de natuur.

natuur

3. Genoeg pauzes, die schermvrij zijn

Mijmeren, voor je uit staren, dagdromen: het zijn dingen die we ons allemaal nog herinneren van vroeger. Toen de smartphone nog niet bestond. Goh, en wat was dat lekker hè? Uit het raam staren van de trein of andere mensen observeren. Met een ontspannen muziekje of juist in stilte op de bank zitten en in die heerlijke staat van zijn verkeren, waarin er niets is. Geen gedachten, geen emoties. Gewoon alleen maar ZIJN. Weet je welk woord in mij opkomt als ik daar aan terug denk? Vrijheid. We waren vrij, in plaats van gevangenen van onze telefoons en onze social media. En van gevangen zijn, gaat je levensenergie niet bepaald stromen. Dus – en dit zeg ik zeker ook tegen mezelf – neem eens wat vaker échte pauzes, zonder schermen. 

pauze

4. Dingen doen waar je blij van wordt!

Zeg eens eerlijk: doe jij veel meer dan ‘work, eat, sleap, repeat’? Hoe vaak zing of dans je keihard mee op een nummer waar je blij van wordt? Hoe vaak moet je heel hard lachen? Probeer je iets waar je altijd al van hebt gedroomd, maar nooit hebt gedurfd? Onderneem je dingen die je nog nooit eerder hebt gedaan? Ontdek je plekjes waar je nooit eerder bent geweest? Of ben je echt in contact met jezelf en dat enorme universum waar jij onderdeel van uit maakt, zoals tijdens een meditatie, gebed of ademsessie? Dit zijn allemaal dingen die niet alleen de sleur doorbreken van het dagelijkse bestaan, maar je ook enorm veel energie geven. Waar je bloed sneller van gaat stromen, je hart sneller van gaat kloppen en je ziel door gevoed wordt. Doe ze eens wat vaker en je zult je zoveel levendiger gaan voelen!

genieten

5. Fysiek contact

Tja, die hoef ik denk ik niet uitgebreid toe te lichten. Een uitgebreide knuffel, een hartstochtelijke zoen of een lekkere vrijpartij: alle 3 hebben direct een positief effect op je gemoedstoestand. Van fysiek contact wordt een mens nu eenmaal gelukkiger. Allereerst maak je oxytocine en endorfines aan. Niet alleen zorgen die stofjes dat je je blij voelt. Ze beschermen je ook tegen heel veel narigheid, door je stresshormonen te verlagen en dus voor meer balans te zorgen in je hormoonhuishouding, die voor zoveel cruciale processen in je lichaam zorgt. Maar laten we eerlijk zijn: van een goeie zoen of vrijpartij gaat toch ook letterlijk alles stromen? Mocht je alleen zijn, is er vast wel iemand te vinden die je af en toe een lekkere knuffel wil geven. 

fysiekcontact