Ochtendrituelen - 5 tips om je dag goed te beginnen
2748
post-template-default,single,single-post,postid-2748,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive
ochtendrituelen

Ochtendrituelen – 5 tips om je dag goed te beginnen

Ochtendrituelen – 5 tips om je dag goed te beginnen

Hoe je je dag begint, zet de toon voor de rest van de dag. Het is dus super waardevol om een ochtendritueel te creëren dat jou helpt het meeste uit jezelf en uit je dag te halen. En waar je energie van krijgt en tegelijkertijd van ontspant.

Natuurlijk heb je niet iedere ochtend evenveel tijd. Daarom heb ik 5 tips om je dag goed te beginnen, die weinig tijd kosten en je heel veel zullen brengen. Zeker als je ze dagelijks – of in ieder geval zo vaak mogelijk – doet.

1. WATER

Drink 2 glazen water direct nadat je opstaat. Kost je niks, is zo gepiept en je lijf is je hier zo dankbaar voor! Je bestaat voor ongeveer 60% uit water, dus voed jezelf daar regelmatig mee. Ook gedurende de rest van de dag. Je hebt het nodig!

Handig om te weten: als je dorst krijgt, ben je eigenlijk al te laat. Je lichaam trekt helaas niet zo snel aan de bel. Of beter gezegd; geeft verwarrende signalen af, zoals dat je je ineens moe voelt of denkt dat je honger hebt. Terwijl je lijf op dat moment dus gewoon vocht tekort komt, voor al die belangrijke processen in je lijf die 24/7 plaatsvinden. Hydrateer je lichaam dus genoeg en drink iedere dag tenminste 2 liter water. Dit voorkomt meteen die energiedips en snaaigedrag!

Een extra tip voor de rest van de dag: doe aan ‘bulk drinking’, dus drink een paar keer per dag 2 glazen water i.p.v. de hele dag door kleine beetjes. Je spijsverteringsstelsel kan zo ook de tijd krijgen voor andere, belangrijke processen.

water

2. GREEN JUICE / SMOOTHIE

Drink vervolgens een green juice of groene smoothie. Hiermee geef je je lijf zo’n kickstart. Het helpt je lichaam afvalstoffen te verwerken en geeft je cellen en dus jou een enorme energieboost. Hier kan geen kop koffie tegenop!

Van koffie krijg je bovendien al snel een dip (na een piek volgt onvermijdelijk een dip), waardoor je weer een volgende kop nodig hebt. Je belast je lijf hier ontzettend mee en zult ups en downs in je energieniveau ervaren, terwijl je van een groene ‘koffie’ alleen maar energie krijgt én houdt!

Je kunt er in de middag rond de 16u dip eventueel nog 1 nemen. Maak ‘s ochtends dan wat extra (in het geval van een smoothie) en neem ‘m mee naar je werk. Scheelt je tijd en zo heb je ook geen excuus meer om te snaaien.

Ik drink iedere ochtend de green juice van @jessevandvelde en gebruik de fijne recepten uit de smoothie afslankbijbel van @happyhealthyfan voor mijn groene smoothies.

green juice

3. MEDITATIE / ADEMHALINGSOEFENING

Doe een meditatie of ademhalingsoefening. Als je dit regelmatig doet, zul je merken dat je meer innerlijke rust en kalmte gaat ervaren. Hoe druk je ook bent.

Dit is wat mij betreft echt essentieel om stress buiten de deur te houden. En zou ons van kind af aan al bijgebracht moeten worden. Ik ga me er dan ook hard voor maken dat basisscholen hier meer aandacht aan besteden. Maar het begint bij jou en bij mij, de jongere generaties volgen dan vanzelf.

Als iedereen regelmatig zou mediteren, zou de wereld er heel anders uitzien. Dan zouden we allemaal zoveel meer rust, balans en innerlijke kracht ervaren, dat we automatisch ook veel meer in harmonie met elkaar en alles wat leeft zouden leven. Dit is uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken gebleken.

Je kunt net zo lang mediteren of ademhalingsoefeningen doen als je wilt, maar ook met een paar minuutjes per dag bereik je al een heel mooi effect. Je kunt deze oefeningen overigens ook heel goed later op de dag herhalen (bijv. na de lunchpauze, als je voelt dat je gestrest of moe bent, of voordat je een belangrijke presentatie hebt).

Ik gebruik de app Meditation Moments voor mijn meditaties en Calm voor ademhalingsoefeningen en meditaties. Zie voor fijne én mooie meditatiekussens https://easzmeditatiekussens.com/?ref=letitflow

meditatie en adem

4. INTENTIE / AFFIRMATIES

Zet een intentie voor je dag en/of spreek positieve affirmaties uit. Wat wil jij vandaag bereiken? Hoe wil je je voelen? Formuleer dit in een krachtige, positieve zin in de tegenwoordige tijd. En herhaal dit zinnetje regelmatig aan het begin van de dag, maar ook gedurende de rest van de dag.

Je brein is het gewend om dezelfde paadjes te bewandelen (gedachten als ‘zie je wel, het is me weer niet gelukt’, ‘ik kan het niet’, ‘ik ben niet goed genoeg’ kennen we allemaal), maar is te herprogrammeren als je jezelf maar vaak genoeg voedt met positieve i.p.v.  negatieve overtuigingen. Zelfs als je ze in eerste instantie niet gelooft, zullen ze toch hun effect op je hebben. Als je het maar blijft doen!

Mooie voorbeelden zijn:

  • Ik ben genoeg, ik doe genoeg en ik heb genoeg
  • Ik ben het waard
  • Ik ben dankbaar voor.. (zelf invullen)
  • Ik ben gelukkig
  • Ik leef en eet gezond
  • Ik ben licht en liefde
  • Alles wat ik nodig heb, heb ik in me.Je kunt uiteraard ook zelf affirmaties bedenken die jou het meeste helpen.affirmaties

    5. BEWEEG

    Ik maak iedere ochtend een wandeling door het bos met mijn hondjes (daarmee krijg ik het kalmerende en helende effect van de natuur er meteen gratis bij) en doe minimaal 3x per week, maar het liefst iedere ochtend, een yogasessie van 30 minuten. Gewoon thuis in de woonkamer of in de tuin. Als ik weinig tijd heb, doe ik een kortere sessie van 10 minuten.

    Yoga brengt je net als meditatie veel mentale rust en helderheid. En helpt je lijf om sterker, soepeler en weerbaarder te worden. Zowel op de yogamat als in je leven naast de mat.

    Heb jij een andere sport die je liever doet: ook goed! Als je je lichaam maar beweegt. Dit is essentieel om gezond ouder te worden. Voor mijn yoga is de ‘3 week yoga retreat’ op de website beachbodyondemand.com mijn favoriet (een lidmaatschap kost 12,- per maand). Maar er is vast nog veel meer online (of live) te vinden!

    beweging

Tot slot wil ik je meegeven dat wij bestaan uit een ‘body, mind & soul’. Die 3 onderdelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wat jij in je lichaam stopt, hoe je over jezelf denkt en hoe vaak je beweegt, heeft zijn uitwerking op alle 3 deze onderdelen van jezelf.

Dus voed jezelf met gezonde en positieve dingen! Te beginnen met bovenstaand lijstje. Je zult merken dat je je in hele korte tijd veel beter gaat voelen op alle vlakken. En dat alles weer gaat stromen!

Mag je dan nooit meer een kop koffie drinken? Een dag overslaan met sporten of mediteren? Of een keer een negatieve gedachte hebben? Natuurlijk wel. You’re human! Net als ik. Voel je dus niet schuldig als het niet altijd lukt je aan dit rijtje te houden. Maar probeer het iedere keer weer opnieuw op te pakken. Iedere dag is een nieuw begin!